Toimintakertomus 2015

Toimintavuonna 2015 Skotlanninterrierikerho täytti 40 vuotta. Juhlavuoden kunniaksi kohotettiin maljat 1.8.2015 Kouvolan erikoisnäyttelyn yhteydessä.

Vuoden 2015 aikana rekisteröitiin 74 skotlanninterrieriä 19 pentueesta (39 urosta ja 34 narttua) sekä 1 tuontikoira Iso-Britanniasta (narttu).

Kerho järjesti Helsingissä tuomarikollegion uusille skottituomareille 2.9. Kollegiosta pätevöityivät uusiksi skottituomareiksi Nina Janger, Jussi Liimatainen, Kaisa Metteri-Gold ja Tuula Savolainen.

Tampereen skottiharrastajat järjestivät helatorstaina 14.5.2015 Match Shown. Match Shown sponsorina toimi Musti ja Mirri. Paikalla oli myös buffetti.

Kerho järjesti trimmauskurssin syyskokouksen yhteydessä 25.10.2015 Klaukkalassa. Opettajana toimi Jouni Perttula. Paikalla oli 9 kurssilaista ja 8 skottia.

Suomen Terrierijärjestön pentunäyttely, johon osallistui n 300 pentua, pidettiin Hakunilassa 29.8.2015. Kerho osallistui näyttelyn järjestämiseen. STJ:n match show pidettiin Viikin Gardeniassa 4.6.2015 missä kerho oli edustettuna näyttelytoimikunnassa sekä näyttelyiltana eri tehtävissä. Pitkin vuotta kerho osallistui myös Terrierijärjestön kokouksiin.

Kerho osallistui Helsingin Seudun Kennelpiirin (HSKP) toimintaan osallistumalla terrierijaoston kokouksiin, olemalla mukana kasvattajakurssien (2 kpl) järjestelyissä sekä osallistumalla terrierijaoston omaan match showhun (19.5.2015) sekä HSKP:n järjestämään match showhun (13.8.2015). Rahaa vuoden 2015 toiminnasta tuli skottikerholle 824,95 euroa.

Kennelliiton KoiraExpossa 7.-8. helmikuuta 2015 kerhoa edustivat Mervi Mäkipää ja Arja Tuuliniemi.

Skottibutiikin kautta jäsenille tarjottiin jälleen oma kalenteri 2015, jossa jokaista kuukautta koristi kerhon jäsenten ottama kuva skotista tai skoteistaan. Kerholla oli myynnissä skottiaiheista tavaraa mm. erikoisnäyttelyssä ja kerhon muissa tilaisuuksissa. Raija Järvisen kokoelman tuotteita myytiin myös butiikissa. Butiikin myyntitulot hyödynsivät lyhentämättömänä kerhon toimintaa.

HALLITUS

Hallituksen kokoonpano oli 1.1.- 31.12.2015

Arja Tuuliniemi puheenjohtaja
Mervi Mäkipää varapuheenjohtaja
Pipsa Matikainen sihteeri
Anne Huhtala jäsen
Néa Jäger jäsen
Chrisse Grönthal jäsen, jäsensihteeri
Christa Ahlbom jäsen

Eeva Hämäläinen varajäsen
Minna Teerijoki varajäsen

Hallitus on kokoontunut seitsemän kertaa toimintavuoden aikana. Valtaosaan kokouksista oli mahdollista osallistua paikan päällä sekä etäyhteydellä. Näin säästettiin matkakuluissa.

Rahastonhoitajana toimi Riitta-Liisa Hämäläinen ja toiminnantarkastajina Miina Kauttu-Hirvonen ja Esa Hirvonen.

MUUT TOIMIHENKILÖT

Myyntiartikkelit butiikinpitäjä Nea Jäger
Pentuvälittäjä Christa Ahlbom
Näyttelytulokset Christa Ahlbom
Näyttelyarvostelut Arja Tuuliniemi
Kerhon www-sivut Arja Tuuliniemi, Christa Ahlbom

TOIMIKUNNAT

Jalostustoimikuntaan kuuluivat Mervi Mäkipää (pj.), Néa Jäger, Eeva Hämäläinen, Salla Vuokila ja Arja Tuuliniemi. Jalostustoimikunta laati vuonna 2015 terveyskyselyn, joka julkaistiin vuonna 2016. Jalostustoimikunta kokoontui 2 kertaa.

Erikoisnäyttelyn näyttelytoimikunta koottiin Kouvolan seudulta. Näyttelyn järjestäjinä toimivat Johanna Hokkanen, Outi Rantanen, Merja Hangasluoma, Pia Saarela, Jaana & Harry Turtiainen ja Tuula Taipale.

Lehti- ja nettitoimikuntaan kuuluivat Christa Ahlbom, Arja Tuuliniemi, Mervi Mäkipää ja Anne Huhtala. Skotti-lehden päätoimittajana toimi Christa Ahlbom ja taittajana Reija Keskinen.

YHDISTYKSEN EDUSTUS MUISSA KOIRAJÄRJESTÖISSÄ

Kerhon edustajana Helsingin Seudun Kennelpiirissä (HSKP) on toiminut Minna Teerijoki ja varaedustajana Johanna Rainio. Suomen Terrierijärjestössä (STJ) kerhoa on edustanut Néa Jäger, varajäsenenään Johanna Rainio.

YHDISTYKSEN KOKOUKSET

Skotlanninterrierikerhon sääntömääräinen vuosikokous pidettiin 5.3.2015 Hämeenlinnassa Tiiriön ABC-liikenneaseman kabinetissa ja sääntömääräinen syyskokous 25.10.2015 Kennelliiton koulutustilassa Klaukkalassa.

JÄSENISTÖ

Jäsenmäärä 31.12.2015 oli seuraava:

Kunniajäseniä 1
Ainaisjäseniä 13
Vuosijäseniä 194
Yhteensä 208

Skotlanninterrierikerhon jäsenmaksut vuonna 2015 olivat:

Vuosijäsen 27 euroa
Ulkomaisten jäsenten vuosijäsenyys 32 euroa
Perhejäsen 7 euroa
Ainaisjäsen 270 euroa

Kasvattajat voivat ilmoittaa pentujensa uudet omistajat kerhon jäseniksi puoleen hintaan ensimmäiseksi jäsenvuodeksi.

TIEDOTUSTOIMINTA

Skotti-lehti ilmestyi neljä kertaa vuodessa. Lehdessä julkaistiin mm. näyttelyssä käyneiden koirien näyttelytuloksia, rekisteröinnit ja pentuvälitykseen ilmoitetut pennut sekä astutukset. Painopaikka oli Keuruskopio Oy, Keuruu.

Ruotsin SkotteNytt-lehden Pohjoismaat-palstalle ja Iso-Britannian STBEAn vuosikirjaan kirjoitettiin ajankohtaisia juttuja Suomen skottikasvatuksesta. STJ:n Terrilife-lehden skottipalstalla julkaistiin myös juttuja.

Näyttelyarvostelut julkaistiin kerhon www-sivuilla.

Hallitus suunnitteli erilaisia skottien näkyvyyttä edistäviä toimenpiteitä. Kerhon aktiivit osallistuivat Eläinten Joulusiunaukseen Helsingissä Tuomiokirkon edessä. Lohjan seutu on aktiivisesti käynyt skottien yhteiskävelyillä.

MEJÄ, AGILITY, TOKO JA LUONNETESTIT

Mejä-kokeessa on kisannut kolme skottia: Serein Matlow, Perhaps Sexceptional VAL-luokassa ja Flippix Kiss My Lips AVO-luokassa. Luonnetestiin osallistui yksi skotti (Serein Elsholtzia) ja MH-luonnekuvaukseen yksi skotti (Quaint Quincent) vuonna 2015.

NÄYTTELYTOIMINTA

Vuoden 2015 Skotlanninterrierikerhon päätapahtuma oli erikoisnäyttely Kouvolassa 1.8.2015. Tuomarina toimi Veli-Pekka Kumpumäki. Näyttelyyn oli ilmoitettu 68 skottia.

ROP, uros Quaint Quincent
VSP, narttu Rhum Baroda Moon Blues

ROP-pentu, narttu Sandinista Chanel
VSP-pentu, uros Bartos Bon Voyage

ROP-nuori, narttu Ballada Brave&Save
VSP-nuori, uros Rhum Emporio Armani

ROP-juniori, narttu Rhum Baroda Moon’s Blues
VSP-juniori, uros Fionn’s Champagne For Champion

ROP-veteraani, narttu Hocline’s Jackpot
VSP-veteraani, uros Gilmoore’s Victor Hugo

ROP-kasvattaja Kennel Quaint
ROP-jälkeläisluokka Berrybreeze Daddy Cool

Westiekerho järjesti vuoden 2015 Black & White -näyttelyn 31.10.2015 Espoossa. Tuomariksi oli kutsuttu skoteille Reijo Portala, kennel Quaint. Näyttelyyn osallistui 50 skottia.

ROP BIS-1, narttu Rhum Baroda Moon’s Blues
VSP, uros Flippix Madam I’m Adam